lördag 7 april 2012

Försöker smälta en underbar vintersäsong, nu sparkar jag igång min andra hälft - flugfisketid!!

Idag så stökade jag undan det sista ( allt ) av skidutrustningen. För nu blir det nog tyvärr inget mer av den varan på länge. Egentligen hade jag planer på att åka uppåt landet, ta några slasksvängar i Åre, men det blir inte så av främst ekonomiska själ. just nu är jag arbetslös och måste försöka ägna tid åt att lösa den biten.

Ja, nu får jag sluta sitta hemma och sakna och vara bitter över saknaden. Nu är det ju en ny härlig årstid som börjar. Nu kan jag ta mitt flugspö och ge mig ut och fightas med varelser under ytan. Just nu är dock vädret ganska så dåligt, så det har inte blivit någon debut ännu. Istället så försöker jag att väcka liv i min andra hälft ( alltså flugfiske halvan, jag består av 2 delar, en skidåkare och en flugfiskare... I huvudsak ) genom att binda lite flugor.

 Oreda vid bindstädet - som det ska vara!!

 Arsenalen behöver alltid putsas upp, den blir aldrig hel. Det är en av många tjusningar med intresset, att det alltid finns nytt att hitta på och det gör mig kreativ!

Nu närmast så är det Regnbågsfiske som står på agendan. Därför så band jag idag en del flugor till det ändamålet. Här en flicksländenymf, en fluga som skall vara bra på bågen till våren.


Sedan så kunde jag inte låta bli att binda ett par flies som sägs ibland ska kunna ta kål på Rödingens mystiska beteende. När jag läste om den lät den för bra för att vara sann helt enkelt. Hoppas bara att jag får chansen att fiska efter Röding i sommar. 
Den fungerar säkerligen bra på Båge, Harrysar och Öringar också!? Ransarpuppan Variant, variant för att det tydligen inte finns något originalmönster...


Dagens ringrostighet resulterade i alla fall i några flicksländenymfer, ett gäng ransarpuppor och en Gumurmus fluga - ett måste för Regnbågsfisket:



Nu hoppas jag verkligen att jag får tillfälle att ge mig ut i den Svenska vildmarken i en, eller ett par veckor i sommar. Det jag önskar mest just nu är att få gå i Gunnar Westrins fotspår uppe i Sandåslandet, norr om Kiruna. Greppa en stor ryggsäck och gå någon mil ut på den norra tundran, försvinna från verkligheten, bli uppäten av mygg, finna harmoni, känna en känsla av frihet och fiska skiten ur mig =)


Oj, med skrivandets gång så upptäcker jag nu att fiskefebern börjat tränga sig på på allvar, härligt!! :D

J


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar