lördag 22 december 2012

Kanada - BC - Kicking horse! Ett nytt äventyr tar sin början


6 dagar kvar sen sitter man där igen, på ett flygplan mot de Klippiga bergen i British Columbia i Kanada! Där väntar spetsiga berg, hisnande natur, enorma mängder fluffig snö, världsklass offpistskidåkning, gles skogsskidåkning, långa åk, faceshots, euforirus, frostigt skägg, mör kropp, otroligt välsmakande skräpmat, kokanee, hot tub, sköna människor, häftiga klippor att droppa, roadtrip till feta skidorter osv osv!
Förra säsongens höjdpunkt var Mt Baker. Jag hoppas jag får möjlighet att få bekanta mig mera med den fenomenala skidorten. De har redan en bas på 4,5 m snö!! :O

En aptitretare från förra året:
Photo: Martin Sundvall

Nu är jag alltså tillbaka i Sverige igen, men bara en lite kortis över Jul. 6 dagar kvar betyder att jag lämnar svensk mark igen den 28e Dec. Då bär det först av mot Revelstoke igen där jag, Jacob och Oskar ska hämta bilen vi köpt. Ev så stannar vi kanske ett par dagar och tar några svängar på "gammal" terräng. Det skulle vara skitskoj =)

Men nu skitert vi i framtiden, den får framtida blogginlägg berätta om.

De senaste 6 månaderna har jag ju bott i Norge, närmare bestämt i Haukeliseter fjellstue som är beläget alldeles vid foten av den stora "platån" Hardangervidda. Där har jag jobbat som fjällstugmedarbetare vilket har inneburit jobb inom servering, städ och gårdsgutt på helgerna ( typ vaktmästare ). Det har varit en mycket trevlig tid trots det väldigt isolerade läget. Man kan nästan säga att Haukan ligger mitt ute i vildmarken bland höga kalfjäll och tundra. Det är ett kargt landskap! Visst man har drabbats av fjellsjukan, speciellt under hösten, men man har delat den med alla de kära människorna som jag har levt och jobbat tillsammans med under dessa tider.
Vad hittar man då på mitt ute i ingenstans? Jo man kan till exempel under sommarn paddla kajak, vandra runt i fjällen, fiska ( efter den fisk som verkar gömma sig bra, eller som inte finns ), bada i iskallt vatten, bada bastu, bada stamp ( vedeldad badtunna ), och framförallt umgås med fina människor! På hösten sen kan man inte göra så mycket mer än att kolla film och gymma typ. Sen när snön kommer, då blir det lekstuga igen! Det finns gott om feta åk på Hardangervidda. Dock så har Norge oerhört lavinfarlig terräng...

När man lever så isolerat med andra människor så bildas starka band. Det var därför lite sorgligt att lämna Norge. Men jag hoppas åtminstone att jag får komma tillbaka igen efter det att jag kommer hem igen. Då kan vi kramas allihopa igen med glädje, och inte med sorg =)

Här kommer ett par bilder från Norge:





















/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar