torsdag 11 augusti 2011

kräftfiske, lumparpolare, Regnbågsfiske och framförallt... Revelstoke suuug!!!

Hej kära dagbok!

Nu snurrar det i skallen. Innan jag skriver vad jag gjort den senaste veckan så måste jag få lätta lite på mitt hjärta.
Funderingarna jag haft på Kanada säsong tidigare har verkligen börjat gro på riktiga planer nu. Jag tänker på det i stort sätt hela tiden. Efter lite surfing på nätet så har det hela börjat klarna lite grann i alla fall, även om jag känner lite oro och ångest över all planering som måste göras, alla saker som måste köpas osv osv...
Men en sak har jag låtit bli i alla fall, att kiak på olika anläggningar och olika länder att åka till. Jag nappade på starkt intresse direkt när en kompis nämnde Revelstoke. Han har erfarenhet om stället och säger det är ett paradis, kryddat med att det kommer 12-18 m snö under en säsong, så varför välja och vraka och få ännu mer ångest liksom ;)
Detta måste göras hur som helst;
ekonomisk plan, kolla flyg, kolla försäkringar, visum?, boende, kika på prylar att inhandla, STUDERA ENGELSKA :P
Men det ordnar sig säkert. först och främst en ekonomisk plan så får vi se hur långt det räcker...



Nu till minnena;
Kräftfiske har jag o brorsan tjabbat om flera ggr i sommar. Vi fick tummen ur först förra Torsdagen efter att grannen sa han hade fått 180 kräftor i "sketaån" :O vi tinade strömmingen ur frysen och begav oss. Brorsans fru Johanna följde med :)
Vi hade liiiite stora förväntningar... det började uruselt. efter ett par timmar hade vi kanske 6-7 kräftor. Håvarna levererade inte och förhoppningarna om burarna blev lägre och lägre. Vi undrade om vi skulle bli utan kräftor att äta i år... :`(
Men 6 burar levererade ca 30 kräftor och vi hade totalt ca 45 kräftor tillslut. Smakade "sketagott" på Söndagen sedan!
så glad var han när vi drog upp sista buren med 12 kräftor i :D

Under helgen sedan träffade jag de här snubbarna;


 
Längesedan man träffade dessa herrar. Lumpen tiden var senast så det var grymt uppskattat från min sida.
Sen under hemresan hände följande ( ej otippat );
Kristianstad - Hässleholm, inga problem ;O
i Hässleholm, Tåget rapporterades vara för sent med ca 15 min, inga problem då jag hade ca 1 h på mig i Alvesta sedan. Men sedan så påträffades samma röst med samma utrop säkert 5-6 ggr om att tåget var ytterligare 10 min försenat om och om igen... suck! nu skulle jag inte hinna med tåget i Alvesta längre, inte otippat alltså... Konduktören sa åt mig åka med till Nässjö få åka taxi därifrån. ville jag ju inte helst men vad hade jag att välja på. Hade ju gärna hoppat av i farten när vi passerar Sävsjö tänkte jag, för man passerar ju hemmabyn när man åker X2000 sträckan Malmö - Sthlm. Deprimerande!!!! ....... Tills konduktören utropar att dom ska stanna i Sävsjö för reparation av tåget!!!! Köp en lott??? Fan va gla jag blev. Passagerarna kollade dock snett på mig när jag klev av tåget i Sävsjö. Kanske trodde dom att det var mitt fel att dom stannade tåget där ;D

Över till Fotboll,
Jag har ju börjat spela i Hultagård IF nu. tränat en 5-6 ggr kanske. Gått segt som fan av förståeliga själ, inte spelat boll sedan jag la av vid 14? års ålder... Men det är kul, och desto bättre med lite socialt umgänge, samt att de flesta är ungefär som jag, ganska oseriöst mest latjo och så =)

Nu kommer vi till vad den här bloggen egentligen ska handla om, nämligen flugfiske. Dock inte av den ädlare varianten utan Regnbågsfiske i just Hultagård. Fisket var tvärdött... knappt ett vak på flera timmar men två fiskar som nafsade på "Gumurmusflugan" som jag döpt den till. En vacker egen variant på en Zonker som alltid tycks fungera. Har blivit den nya favorit flugan helt enkelt, ( såklart inte vid torrflugefiske!!!! ). Men efter ett par timmar började jag fundera.... Jag som hade trott att flugan kunde göra underverk, aldrig ge mig de fula namnet.  Jag bytte till och med fluga en gång då hoppet var desperat i min stackars fisklösa själ Men jag gav faktiskt upp efter ett tag, då det kändes som att all fisk hade dött! va hade hänt? sist fick jag 3 och tappade ytterligare 4 stycken.... men det var väl vädret. Sista hoppet övergav mig då en skur kom. jag plockade ihop spöt och gick mot bilen....
Då hände följande;
vattnet började koka i den änden av tjärnen jag ej hade fiskat i under kvällen. Helt paralyserad gjorde jag i ordning spöt och i första kastet tog den här lilla bågen! jag slapp det lea namnet än en gång tack vare;
The Gumurmus Fly :D

Peace för den här gången ( kramp i skrivfingrarna )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar