onsdag 29 februari 2012

Road trip - Mt Baker!

Förra veckan så ville gammgubbarna ( Martin, Seb ) att vi skulle hänga med dom på en road trip till Mt Baker. Vi var inte sena på att tacka ja! Vi kände nämligen ett sug av att komma härifrån ett litet tag, bort från Montana skogen, inte för att hon är dålig, utan för att vi är äventyrslystna. Vi kände också att det skulle vara skönt att lämna detta "mini Norden". Ärligt talat så har jag inte blivit mycket bättre på engelska under dessa månader. Det blir för enkelt att ta till svenskan då det finns massvis av dom här... Nästa gång jag reser iväg så ska jag nog försöka bo med andra nationaliteter.

I alla fall, i Fredags styrde vi åbäket mot Mt Baker med delmål Seattle. Tycker att jag är berättigad att kalla gammgubbarnas bil för åbäket efter alla dessa timmar spenderade på ett tresitts säte ämnat för två tillsammans med Erik och Jonathan. Det har rent ut sagt varit en plåga, mest för röven, ryggen och knäna...

Jag, en av tre småpojkar, var en aning nervös inför att passera gränsen till USA eftersom jag upplevde det obehagligt att gå igenom tullen till Kanada. En härlig överraskning blev det för mig när jag förstod att det skulle gå mycket smärtfritt till. Tullgubbarna hade en bra dag på jobbet helt enkelt och var mycket trevliga =)

Det var en spännande känsla som infann sig när vi närmade oss staden, vyer av skyskrapor är inget man ofta skådar.
Lite bilder från Seattle:
 Gammgubbarna navigerade som gammgubbar borde.

 REI, en enorm sportbutik som har allt!

 Riktigt cool vägg

 Seattle

 Seattle

 Inne på REI

 Seattle 

 Inne på en Mall, bra utbud! Sverige ligger i lä när det gäller shopping.

Fynd!

Vi lämnade Seattle otroligt sent på kvällen och var framme i Glacier där vi skulle bo alldeles för sent. Därav var man ganska så trött på Lördagen...
Lördagen var i alla fall vår första dag på Mt Baker Ski Area, som förövrigt inte alls inkluderad skidåkning på Mt Baker, utan snarare på Mt Shuksan. Baker är en vulkan som ligger väldigt nära, men man åker inte skidor liftburet på det berget.
Varför vi valde att resa till Baker var för att vi hade sett snöprognoserna. Vi fick totalt strax över 1 m snö under våra 3 skiddagar där nere. Men tråkigt nog, även fast vi hade räknat med det, så var vi såklart inte ensamma om snön. De hade rekord för säsongen vad gäller både nysnö och antal besökare. Vi pratade med en patrullör som sa att de till och med fick ringa och säga åt flera bussar att det inte var någon idè att komma. Men anmärkningsvärt var ändå att det var sååå mycket mindre liftköer än vad det är i Rev under puderhelger. Dock så är själva Mt Baker Ski Area ganska så litet, så det blev uppåkt av alla galna snowboard åkare relativt snabbt...
Första omdömet om Baker blev följande; kort fallhöjd, uråldriga liftar utan säkerhetsbygel och fotstöd, lekfulla åk, grym terräng, mycket duktiga snowboard åkare, fina lodger, skön stämning, mycket folk!

 Till vänster - småpojkar, till höger - gammgubbar

 Osäkert?

 Old style lifts

 Vårt oerhört trånga bo



Söndagen var vi något mer utvilade. Så vi körde på utav bara fasen. Hittades på en hel del roliga åk, trots lavinfaran... Mindre folk än Lördagen.

 Det snöas en del här. Tror basen ligger på någonstans kring 5 m på själva anläggningen.

 Seb mot ett rekat åk!

Måndagen - Bluebird!!! Vi tog med hudarna upp på berget även då vi visste att det var lavinfarligt. Men det klara vädret gjorde att vi kunde lokalisera en hel del åkbara ytor som inte var speciellt exponerade. Måndagen på Mt Baker Ski Area  kom att bli en av de bättre dagarna på hela Kanada resan.
Jag bjuder på en del bilder från dagen:

 En av de 2 fina lodgerna

 Liftkön vid öppning på Måndagen... Mindre folk!

 Spanar in potentiella åk

 En 4a... Man måste vara försiktig!

 Mt Baker

 Mot nya linjer

 Mt Shuksan med Mt Baker Ski Area i mitten av bilden.

 Seb krigar med dåliga hudar...

 Mt Baker studerat från toppen av kommande drömåk.

 Naturen är överväldigande.

 En tuff bootpack i djuuuuup snö...

 he he

Sjukt mycket lekfull terräng. Mt Baker med omgivning bjuder på enastående möjligheter när det gäller att tura!


 Nöjd!

 Gänget njuter i solen efter en episk dag!

 Härlig natur!

Slutgiltigt resumè Mt baker Ski Area:
Lite folk ( om man inte lyckas pricka in den snöigaste helgen på året ), härlig stämning, duktiga åkare, gudomlig omgivning i form av natur, gamla och långsamma liftar utan säkerhetsbygel och fotstöd, kort fallhöjd om man vill åka liftburet, häftiga och lekfulla åk, enorma turmöjligheter till typiska Skimovie åk med klippor, gles skog, spines u name it!!

Nu sitter vi "hemma" i Rev igen, skönt! Dock så är vi lite trötta. Själv besitter jag en jobbig huvudvärk och hoppar över Regent idag. Imorgon väntar förhoppningsvis nya hemliga åk ;)

Och som en liten notis så hade jag ett moment igår. Jag hade spottat en klippa under första turen upp som jag ville droppa. Den var hög, i alla fall för att vara mig, kanske 7 uppemot 8 meter hög. Jag hoppade den, och landade den, och det finns bildbevis. Lyckan efteråt var total då jag hade upplevt starka obehags känslor innan och under själva droppet som extrem bajsnödighet, nervositet, svindel, rädsla och "vafan sysslar jag med". Fotografen ska bara sälja bilder dyrt till mig först... Bilderna kommer förhoppningsvis att bjudas på inom kort.

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar